روش تدریس فعل ماضی
بنام خداوند بخشنده مهربان باعرض سلام ووقت بخیر-یک تجربه را درسرکلاس برای تدریس فعل ماضی اجرانمودم که جهت مشاهده کاربران محترم دراینجا مطرح می نمایم |
ابتدابرای اینکه دانش آموز را درجلسه اول با فعل ماضی آشنا وازیک جهت متوجه تفاوت فعل واز جهتی تشابه فعل ماضی درعربی وفارسی بکنیم برای این کاربهتراست درابتدا وبعدازتدریس المعجم وترجمه متن یک دانش آموز رابلندکنیم وبه اوبگوئیم بیا به طرف من سپس به اوبگوئیم برو به طرف در ودر بزن وسپس در رابازکن وانگاه در سر جایت بنشین(یعنی استفاده از همان افعال موجود در درس). پس ازاین مرحله از بقیه دانش آموزان می خواهیم کارهای این دانش اموز را ازابتدا تاانتهادربرگه ای یادداشت کنندوبعدان افعال وکارهارا ذکرکننددرنتیجه انان پاسخ خواهندداد: دانش اموز آمدبه طرف شماو رفت به طرف در ودر زدو در راباز کرد ورفت ونشست دراین مرحله به انان میگوئیم کدام کلمات فعل هستند وانان جواب خواهند داد: امد، رفت ،در زد و.... دراین هنگام ازانان می خواهیم معادل عربی انان رابراساس المعجم به عربی بگویند وانان خواهند گفت: جاء، ذهب، طرق، فتح و...پس ازپایان اظهارنظراتشان به انان گوشزدمی کنیم که عربی هم مانند فارسی است همانطورکه مثلا به پنجره می گوئیم نافذة به رفت هم می گوئیم ذَهَبَ که بااین کارمی توان هم به شباهت فعل درفارسی وعربی اشاره کرد که هیچ فرقی ازاین نظرندارند واین کار ملکه ذهن انان می شود وهم می توان به تفاوت ان اشاره کرد(تفاوت لفظی)وبه انان گفت درعربی بجای آمد می گوئیم جاء و....سپس همین کار رابرای مثنا وجمع هم انجام می دهیم برای خودم تجربه ای خوب بودوامیدوارم برای همکاران نیز تجربه ای مناسب باشد وحتی با این کاردانش اموزان به طورغیرمستقیم پی به ضمایر فاعلی نیز می برند (که نیازی به توضیح ما هم نیست)بطوری که درسرکلاسم بعضی دانش اموزان در بعضی دروس(ن) سمعن راگفتند ضمیر است وگفتند( وا) درلعبوا نیز ضمیر است وهمچنین برای بقیه فعل ها دقیقا ضمایرمتصل فاعلی رامشخص می کردند این کار رامی توان به این شکل بانوشتن برروی تابلو انجام داد
چنانچه دانش آموزی توضیح بیشتری خواست بیان می کنیم که: رفت یعنی ذهب و ـَ م یعنی تُ( وهیچکاری هم به علامت صیغه متکلم وغائب وغیره نداریم ) فقط میگوئیم همانطور که -م درفارسی علامت اول شخص است دراینجا نیز تُ علامت همان اول شخص است |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||